مزایا و معایب استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه سلامت
شبکه های اجتماعی در حوزه سلامت امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. با استفاده از شبکه های اجتماعی مطالبی را پیدا می کنید که به آن علاقه دارید، به گروههایی ملحق می شوید که نقاط مشترکی با آنها امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. با استفاده از شبکه های اجتماعی مطالبی را پیدا می کنید که به آن علاقه دارید، به گروههایی ملحق می شوید که نقاط مشترکی با آنها دارید، و از این ابزار قدرتمند در اینترنت لذت می برید.
از آنجایی که امروزه استفاده از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان برای میلیون ها نفر به یک ضرورت تبدیل شده است، اهمیت استفاده از آن برای منافع و اهداف گوناگون بسیار مهم شده است.
در حال حاضر، عموم مردم از اینترنت برای یافتن خدمات و مکان یابی متخصصان مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند .به همین دلیل است که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ب ارائه خدمات آنلاین شانس بیشتری برای به دست آوردن ارتباطات و مشتری های جدید نسبت به کسی که از این تکنولوژی استفاده نمی کند، دارد.
به طور کلی، رسانه های اجتماعی و اینترنت می توانند حمایت بسیار خوبی از بازاریابی اینترنتی مراقبت های بهداشتی، و ارائه مشاوره در سطح جهانی و بصورت شخصی و مستقیم داشته باشد. با این وجود، مهم است که قبل از بکارگیری این تکنولوژی در عمل، با مزایا و معایب رسانه های اجتماعی در مراقبت های بهداشتی آشنا شوید و با رویکردی آگاهانه به استفاده از آن بپردازید تا بهترین نتیجه را تجربه کنید.
مزایای رسانه های اجتماعی در صنعت مراقبت های بهداشتی
حضور در رسانه های اجتماعی بسیار مهم است زیرا یک ارائه دهنده می تواند با اعضای خانواده و دوستان کارمندان و بیماران خود ارتباط برقرار کند .دلایل حرفه ای مختلفی برای استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد، مانند:
-
بیماران بصورت گسترده از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند
حدود 80 درصد از بیماران در سال گذشته از اینترنت برای انجام حداقل یک جستجوی مرتبط با مراقبت های بهداشتی استفاده کرده اند و این تعداد احتمالا بسیار بیشتر از این عدد نیز هست. از این رو، مهم است که کسب و کار خود و خدماتی که ارائه می کنید را در اینترنت معرفی و به اشتراک بگذارید. مطالعات مختلف نشان داده است که حدود 63 درصد از مردم با توجه به حضور قدرتمند و فعال مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در اینترنت به انتخاب مرکز درمانی مورد نظر خود می پردازند.
هدف بازاریابی اینترنتی دیده شدن در ورودی های اینترنتی مشتری ها و بیماران بالقوه در شبکه های اجتماعی گوناگون و نمایش اطلاعات مرکز در نتیجه جستجوهای اینترنتی است. به این ترتیب، می توانید مشاوره ارائه دهید و مردم را به شبکه هایی هدایت کنید که نیازهای آنها را به بهترین نحو برآورده می کند .در حالی که نگرانی هایی در مورد رسانه های اجتماعی در مراقبت های بهداشتی وجود دارد، اکثر مردم این ایده را دوست دارند که بر فرآیند درمان خود و مزایایی که دریافت می کنند کنترل داشته باشند.
-
به راحتی با بیماران ارتباط برقرار کنید
صنعت مراقبت های بهداشتی بر موارد خاصی متمرکز شده است .تحقیقات باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آنها بهترین خدمات ممکن را ارائه می دهند .در عین حال، بیماران می خواهند احساس کنند که با پزشکان خود روابط نزدیک دارند .برقراری ارتباط بسیار مهم است، و با استفاده از این شبکه های اجتماعی بیماران می توانند بدون نیاز به در انتظار ماندن برای دریافت پاسخ بر فرآیندهای مختلف کنترل بیشتری داشته باشند و احساس راحتی بیشتری می کنند.
طبق نظرسنجی انجام شده از طرف انجمن استئوپاتی آمریکا (AOA)، تقریباً 42 درصد از بزرگسالان می خواهند متخصص مراقبت های بهداشتی خود را در یک پلت فرم رسانه های اجتماعی مانند توییتر یا فیس بوک دنبال کنند .توانایی آموزش دیگران در اینجا بسیار مهم است،
و بیماران بالقوه دوست دارند در رسانه های اجتماعی این متخصصان مراقبت های بهداشتی را دنبال کنند و از آخرین اخبار و مطالب ایشان مطلع شوند.
به طور کلی، بیماران احساس می کنند که اینترنت مکانی است که می توانند با همه دوستان خود ارتباط برقرار کنند .پزشکان و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی می توانند در این فضا نظرات خود را بیان کنند، اطلاعات گوناگون را ارسال کنند، و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی را معرفی کنند تا همه از آن استفاده کنند.
-
بازاریابی مقرون به صرفه
نکته قابل توجه این است که برای بازاریابی مراقبت های پزشکی در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی معمولا نیازی به سرمایه گذاری و یا خرج هزینه های معمول تبلیغات نیست. در واقع، بیماران جدیدی که از بازاریابی مناسب رسانه های اجتماعی به دست می آیند می توانند به درآمد بیشتری برای شرکت منجر شوند .به طور کلی، بیماران سلامت خود را جدی می گیرند و می خواهند اطمینان حاصل کنند که در مرکز شما سلامت آنها مهم انگاشته میشود و میتوانند به شما برای انجام مداخلات سلامت اطمینان کنند.
یک پزشک که حضور قوی در اینترنت دارد می تواند به مردم آموزش دهد و اطلاعات مفیدی را به صورت آنلاین ارسال کند .به این ترتیب، بیمار اطلاعات را مطالعه می کند و حتی آن اطلاعات را با دوستان خود به اشتراک می گذارد .آنها می توانند سلامت خود را ارتقا دهند، و همچنین در مورد مطالب جدید، نگرانی ها و گزینه ها و راهکارهای جدید در دنیای پزشکی و مراقبت های سلامتی اطلاعات کسب کنند. همه می تواند درباره مسائلی که به آن علاقه دارند یا مورد نیازشان می باشد بحث کنند، و به این ترتیب می توانند نسبت به سلامت خود کنترل بیشتری داشته باشند و تصمیمات آگاهانه ای برای مشکلات خود اتخاذ کنند.
-
دستاوردها و فعالیت ها را از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی به نمایش بگذارید
بیماران می خواهند بدانند که پزشکان و پرستاران آنها در جامعه مشارکت دارند .وقتی اطلاعاتی را ارسال می کنید، شما نشان می دهید که به بیماران خود و رفاه آنها اهمیت می دهید. این باعث می شود آنها بیشتر به شما مراجعه کنند و برای فعالیت هاو خدمات شما ارزش قائل شوند.
بهتر است دستاوردهای حرفه ای خود را درج کنید تا نشان دهید که یک مرکز قابل اعتماد هستید. این شامل فهرست کردن سازمانهای حرفهای، هیئت های پزشکی دولتی، و حتی مقالات خبری است که پزشک جزئی از آن است و یا در آن فعالیت دارد.
ارتباطات در صنعت سلامت بسیار مهم است، و جوامع آنلاین مکان بسیار خوبی برای بیمار است تا اطلاعات قابل بحث را ارسال کند.
در واقع، رسانه های اجتماعی با برداشتن محدودیت ها و موانع این امکان را فراهم می آورند تا همه افراد بتوانند به مطالب دسترسی داشته باشند و حتی امکان برقراری ارتباط مستقیم با متخصصین و کادر درمان را داشته باشند. به این ترتیب، بیماران بالقوه می توانند از رسانه های اجتماعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز درمانی استفاده کنند، و این امکان به آنها آرامش می دهد و به آنها کمک می کند تا نسبت به انتخاب پزشک خود اطمینان داشته باشند.
-
جذب متخصصین بهداشت و درمان برای مراکز درمانی
تحقیقات نشان می دهد که حدود 90 درصد پزشکان از سایت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، و 65 درصد از آنها برای اهداف حرفه ای از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. در صورتی که میخواهید پزشکان و پرستاران بیشتری برای پیوستن به مرکز درمانی خود پیدا کنید، حضور آنلاین بسیار مهم است.
به دیگران نشان می دهید که آنلاین هستید، و به توانایی های خود افتخار می کنید و از مهارت های خود اطمینان دارید. از این طریق، آنها می توانند به راحتی اطلاعات را دریافت کنند و از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی با شما گفتگو کنند. به این ترتیب نشان می دهید که بروز هستید و با آخرین تکنولوژی های روز دنیا هماهنگ هستید و به پزشکان و کادر درمان که می خواهند همکاری شان با شما را آغاز کنند نسبت به آینده این همکاری قوت قلب و اطمینان می دهد.
معایب استفاده از شبکه های اجتماعی در مراقبت های پزشکی
در حالی که حضور در رسانه های اجتماعی مزایای بسیاری دارد، اما استفاده از آن فقط برای سرگرمی و بازی نیست .در واقع معایب بسیاری برای استفاده از رسانه های اجتماعی در مراقبت های بهداشتی وجود دارد، و اگر می خواهید در ادغام رسانه های اجتماعی در کسب و کار خود موفق باشید، باید راه های غلبه بر آنها را بیابید .در اینجا چند نمونه از مسائلی که باید مراقب آنها بود ذکر شده است:
-
خطرات امنیتی
یکی از بزرگترین ترس های کاربران شبکه های اجتماعی این است که اطلاعات خصوصی آنها ممکن است به سرقت برود. در آغاز سال 2018 بیش از 56 درصد از داده هایی که در معرض خطر قرار گرفتند مربوط به مشکلات پیش آمده از شبکه های اجتماعی بود.
با وجود اینکه اطلاعات جدیدتر نشان می دهد که اطلاعات سلامت محافظت می شود، در بیشتر موارد، همچنان مشکلات امنیتی و افشاء داده ها همیشه وجود دارد. حریم خصوصی بیمار چیزی است که همه باید روی آن تمرکز کنند، به ویژه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی.
اگر اطلاعات محرمانه بیمار از طریق مرکز شما فاش شود، ممکن است از نظر قانونی مسئول شناخته شوید و درگیر عواقب گوناگون آن شوید. فعال بودن در رسانه های اجتماعی این امکان را بوجود می آورد که شما نتوانید آنگونه که لازم است بر کارهای خود کنترل داشته باشید و احتمال بروز چنین مشکلاتی بوجود می آید.
امروزه قوانین خاصی برای پست آنلاین ایمن ارائه شده است که شامل سانسور یا حذف نام بیمار، شماره بیمه درمانی یا تامین اجتماعی، تاریخ تولد، یا عکس ها است و همچنین به بیمار این حق را می دهد که جزئیات خاص یک بیماری نادر مانند تشخیص بیماری و یا تاریخ آن را حذف کنند.
بنابراین، کارکنان به آموزش مناسب برای کاهش خطر افشای اطلاعات یا نقض قوانین نیاز دارند. آنها باید بدانند چه چیزی را می توانند به اشتراک بگذارند و چه چیزی را باید بصورت محرمانه حفظ نمایند.
-
اطلاعات نادرست
اکثر مردم نگران ارائه اطلاعات نادرست در تاکتیک های بازاریابی رسانه های اجتماعی مراقبت های بهداشتی هستند، و این اتفاقی است که مکررا در فضای رسانه های مجازی رخ می دهد. بخش مراقبت های پزشکی مسئول سلامت افراد جامعه است و متاسفانه در این فضا ممکن است سلامت بیماران با خطر مواجه شود چرا که رسانه های اجتماعی به ترویج اطلاعات متناقض معروف هستند.
حدود سه چهارم از اخبار برتر سلامت در سال 2018 با اطلاعات نادرست یا گمراه کننده همراه بودند .این مساله تاثیر منفی قابل توجهی در جامعه دارد چراکه اکثر مردم در رسانه های اجتماعی صرفاً بر روی عنوان تمرکز می کنند و حتی محتوا و توضیحات را هم نمی خوانند.
به این ترتیب احتمال به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات نادرست بسیار بیشتر از اطلاعات درست و واقعی است. برای جلوگیری از این موضوع، بهترین کار این است که عناوین بسیار شفاف و کامل انتخاب شوند که با محتوای ارائه شده کاملا همخوانی داشته باشند.
-
عدم کنترل از طرف متخصصین بهداشت و درمان
یکی دیگر از اشکالات رسانه های اجتماعی در مراقبت های بهداشتی عدم کنترل کاربر است .هیچ راهی برای جلوگیری از ظاهر شدن نظرات منفی در مورد چیزهایی که به اشتراک می گذارید وجود ندارد، این مطالب در رسانه های اجتماعی برای همه نمایش داده می شود. به طور کلی، پاسخ های نامربوط به پیام ها و حتی واکنش های منفی در این رسانه تحت مطالبی که شما به اشتراک گذاشته اید پخش می شوند و در دید عموم قرار می گیرند.
مشکل دیگری که ممکن است داشته باشید این است که وقتی مطلب پخش می شود دیگر برای همیشه وجود خواهد داشت. شما ممکن است بتوانید پاسخ های منفی را حذف کنید، اما افراد زیادی آنها دیده اند و به این ترتیب دیدگاه خود را نسبت به شما تغییر می دهند.
بهتر است که پای نظرات منفی بایستید و به آنها پاسخ دهید تا اینکه سعی کنید آنها را حذف یا پنهان کنید. در مقابل آن بایستید و بلافاصله دفاع خود را بیان کنید .به این ترتیب، به دیگران نشان میدهید که به اندازه کافی به شهرت خود اهمیت میدهید که میتوانید نظر خود را استدلال کنید و به دیگران کمک کنید تا درک کنند.
-
وقت گیر بودن
حضور در رسانه های اجتماعی آسان نیست زیرا کاری زمان بر است. حتی اگر فقط از یک یا دو حساب رسانه اجتماعی استفاده می کنید، شما باید همیشه محتوای جدید تولید کنید و صفحه خود را فعال نگه دارید. شبکه های اجتماعی بیشتر در نهایت زمان بیشتری را طلب می کنند.
علاوه بر آن، نتیجه گیری از حضور در شبکه های اجتماعی خیلی سریع نیست. لازم است ماه ها فعالیت کنید و به تولید محتوا بپردازید تا اینکه بتوانید فالوور های زیادی پیدا کنید. در این مسیر رقبای بسیاری دارید که برای زمانی که هر کاربر قرار است صرف رسانه های اجتماعی کند رقابت می کنند و به این ترتیب همواره باید برای بهترین بودن و بیشتر دیده شدن تلاش کنید.
-
خطر خود تشخیصی
اگرچه بیماران بالقوه تمایل دارند حداقل یک جستجوی مرتبط با مراقبت های بهداشتی را هر سال انجام دهند، اما آنها بیشتر برای تشخیص و تجویز خودسر به شبکه های اجتماعی روی می آورند. آنها ممکن است به جای رزرو قرار ملاقات با مرکز شما، برای یافتن اطلاعات در مورد وضعیت خود به صفحه شما مراجعه کنند.
استفاده از رسانه های اجتماعی را برای رشد هر چه بیشتر در دستور کار خود قرار دهید
در حالی که رسانه های اجتماعی دارای معایب و مزایایی هستند، مهم است که به شکل درست و اصولی از آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید، برخی از افراد ممکن است اصلا دوست نداشته باشند از رسانه های اجتماعی استفاده کنند، مانند شهروندان سالخورده.
اگر شیوه کار خود را تنها با اتکاء بر رسانه های اجتماعی و شیوه های نوین طراحی کنید، مشتریانی را که ترجیح می دهند تماس بگیرند یا حضوری مراجعه کنند را از دست می دهید. با این حال، اگر از رسانه های اجتماعی استفاده نمی کنید، شما تمام پتانسیل هایی را که خواهان برقراری این ارتباط با پزشکان خود هستند را از دست می دهید .حتی با وجود خطراتی که وجود دارد و همچنین زمان لازم برای تنظیم مطالب،اگر به آن ادامه دهید می توانید نتایج مثبتی کسب کنید.
شما متخصص هستید، و اینترنت به خرد شما نیاز دارد .هنگامی که مردم بدانند شما در وب فعال هستید، محبوبیت شما مطمئناً افزایش می یابد و به این ترتیب درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت.
مسیر از مشورت با یک بازاریاب حرفه ای مراقبت های بهداشتی برای به حداکثر رساندن استفاده از رسانه های اجتماعی برای فعالیت خود تردید نکنید.