شبکه همراه سلامت

نرم افزار پزشکی از راه دور:  انواع، ویژگی ها و مزایا

پزشکی از راه دور

پزشکی از راه دور طی چند سال گذشته به دلیل همه‌گیری COVID-19 بسیار محبوب شده است .ارائه خدمات پزشکی از راه دور به عادتی تبدیل شده است که حتی پس از پایان همه گیری هم در سبک زندگی مردم جایگاه خود را  حفظ کرده است. در نتیجه، انتظار می رود تقاضا برای نرم افزار پزشکی از راه دور در سالهای آینده به طور چشمگیری افزایش یابد .بر اساس چشم انداز بازار جهانی پزشکی از راه دورEMR ، بازار پزشکی از راه دور تا سال 2026 به حدود 173 میلیارد دلار خواهد رسید که به معنای رشد 24 درصدی از سال 2022 تا 2027 می باشد.

در این مقاله، شما در مورد عملکردهای اصلی نرم افزارهای پزشکی از راه دور و مزایای آنها برای مشتریان و ارائه دهندگان خدمات پزشکی آشنا خواهید شد .

نرم افزار تله مدیسین (پزشکی از راه دور)  چیست؟

نرم افزار Telemedicine یک نرم افزار کامپیوتر یا اپلیکیشن تلفن همراه بصورت پلت فرم وب برای ارائه مراقبت های پزشکی از راه دور است، به این معنا که خدمات پزشکی بدون نیاز به ملاقات بیمار و پزشک در یک فضای فیزیکی مشترک انجام می پذیرد. این امکان پزشکان را قادر می سازد تا بیماران را بدون توجه به موقعیت مکانی و سایر محدودیت های فیزیکی، هر زمان که نیاز داشته باشند، درمان کنند.

تماس های صوتی، جلسات تصویری، و پیام های متنی در شبکه های اجتماعی رایج ترین راه های ارتباط از طریق نرم افزار پزشکی از راه دور هستند. در نتیجه، بیماران نیازی به سپری کردن ساعت های طولانی در اتاق های انتظار و قرار گرفتن در معرض خطرات متعدد آلودگی ندارند. به این ترتیب، فناوری پزشکی از راه دور به طور قابل توجهی راحتی و ایمنی دسترسی به مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهد.

پزشکی از راه دور چگونه کار می کند؟

اگر یک مرکز پزشکی گزینه ی پزشکی از راه دور را ارائه می دهد، بیمار برای دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی فقط به اتصال به اینترنت و تلفن هوشمند یا رایانه نیاز دارد. رایج ترین انواع خدمات پزشکی از راه دور عبارتند از:

  • قرار ملاقات مجازی. بیمار می تواند درخواست یک قرار ملاقات مجازی با پزشک مورد نظر را بصورت تماس تلفنی، چت متنی، یا ویدئو کنفرانس ثبت کند.
  • درگاه بیمار. از طریق این درگاه بیمار می تواند به سوابق پزشکی خود دسترسی داشته باشد، از طریق ارسال پیام با پزشک و پرستارها ارتباط برقرار نماید، درخواست ثبت مجدد نسخه بدهد، و همچنین درخواست قرار ملاقات ثبت کند. در این مورد، ملاقات با پزشک همچنان در مرکز درمانی انجام می شود اما بیمار می تواند همه مقدمات را از خانه انجام دهد.

این دو سرویس می توانند بسته به نوع خدمات پزشکی از راه دور که یک مرکز پزشکی پوشش می دهد، در یک پلت فرم واحد ترکیب شوند.

تعداد کاربردهای پزشکی از راه دور  همچنان در حال افزایش است. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از پزشکی از راه دور که امروزه در حال انجام است آورده شده است:

  • ویزیت های دوره ای معمول.  ویزیت هایی که نیاز به معاینات تشخیصی حضوری ندارند بصورت بر خط برگزار می شوند تا در زمان بیمار صرفه جویی شود و کارایی ارائه خدمات پزشکی افزایش یابد.
  • مدیریت بیماری  های مزمن.  خدمات پزشکی از راه دور یک گزینه ساده تر و مقرون به صرفه تر برای بیمارانی است که از بیماری های مزمن رنج می برند و به این شکل می توانند وضعیت سلامت خود را بصورت راحت تر کنترل کنند.
  • پشتیبانی مراقبت های پیشگیرانه.  این بخش شامل همراهی و پشتیبانی در پیگیری رژیم های غذایی، کاهش وزن، ترک سیگار، و غیره بصورت مجازی و برخط می باشد.
  • پزشکی از راه دور مدرسه .زمانی که بچه ها در محیط مدرسه دچار مشکل یا بیماری می شوند خدمات پزشکی از راه دور به ارزیابی فوریت مورد پیش آمده  کمک می کند و بدون نیاز به ارجاع دانش آموز به مرکز مراقبت های پزشکی به والدین دستورالعمل هایی ارائه می دهد.
  • مراقبت های پس از ترخیص از بیمارستان.  پزشکی از راه دور با ارائه خدمات و مشاوره های لازم پس از ترخیص از بیمارستان نیاز مراجعه مجدد بیمار به بیمارستان یا مرکز درمانی را مرتفع می کند.
  • پشتیبانی پزشکی در منزل. پزشک ها و پرستاران آنکال می توانند بدون مراجعه بیمار به مرکز درمانی تشخیص دهند که آیا بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد یا خیر.

 

آخرین گزارش McKinsey Telehealth نشان می‌دهد که استفاده از پزشکی از راه دور در مقایسه با زمان قبل از COVID-19 در ایالات متحده، 38 برابر افزایش یافته است. علاوه بر این، این گزارش سهم پزشکی از راه دور را در بین تمام قرار ملاقات ها در زمینه های مختلف پزشکی( برای بیماران ایالات متحده) مرور می کند:

از ژوئیه 2021، استفاده از پزشکی از راه دور در ایالات متحده در سطحی حدود ۳۸ برابر بیشتر از قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ تثبیت شده است. با توجه به تسریع پذیرش خدمات از راه دور توسط مصرف‌کنندگان و ارائه‌دهندگان، بازار تله‌مدیسین در حال حاضر برای سرمایه گذاری بسیار مطلوب و جذاب است .اکنون زمان مناسبی برای راه‌اندازی راه‌حل‌های جدید پزشکی از راه دور و ارائه  خدمات پزشکی از راه دور  توسط  مراکز خدمات پزشکی و بیمارستان ها است.

نرم افزار پزشکی از راه دور

مزایای نرم افزارهای پزشکی از راه دور

Telemedicine مراقبت های پزشکی از راه دور پیگیری و درمان بیماری های غیر حاد را به طور قابل توجهی برای بیماران راحت تر می کند. همچنین گردش کار انعطاف پذیرتر و کارآمدتری را برای مراکز پزشکی فراهم می کند. در اینجا مزایای اصلی نرم افزارهای پزشکی از راه دور که این نرم افزار ها  را به یک راه حل برد-برد برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تبدیل می کند ارائه شده است.

مزایای پزشکی از راه دور برای بیماران

  • دسترسی بیشتر به مراقبت های پزشکی. بیماران می توانند در زمان هایی که امکان ویزیت شدن در یک مرکز درمانی سخت یا غیر ممکن است به راحتی از طریق نرم افزار های پزشکی آنلاین خدمات درمانی دریافت کنند (برای مثال در طول شب، زمان هایی که متخصصی در مرکز درمانی محلی وجود ندارد، یا وقتی به دلیل شلوغی مرکز درمانی امکان دریافت نوبت وجود ندارد.)
  • دریافت خدمات پزشکی در سریع ترین زمان و بدون نیاز به انتظار در نوبت های طولانی. معمولا برای یک بیمار با شرایط غیر حاد دریافت نوبت ملاقات با پزشک می تواند برای هفته ها و یا حتی ماه ها بعد باشد. اما از طریق پلت فرم پزشکی از راه دور همان قرار ملاقات را می شود طی چند ساعت یا نهایتا چند روز تنظیم کرد.
  • حذف هزینه های سفر.  بیماران نیازی به صرف زمان و هزینه برای سفر یا رفتن به بیمارستان و یا مرکز درمانی ندارند و بنابراین نیازی به مرخصی گرفتن از کار هم نیست.
  • هزینه های کمتر . دریافت مشاوره های پزشکی به شکل آنلاین هزینه کمتری نسبت به ویزیت حضوری در مرکز درمانی دارد. همچنین بیمه های بیشتری اقدام به ارائه خدمات برای استفاده از برنامه های پزشکی از راه دور کرده اند و این برنامه ها برای اکثریت مردم قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر است.
  • حفظ حریم خصوصی. تمامی تعاملات با بیمارستان و کادر درمان بصورت محرمانه باقی می ماند چرا که حتی نیاز به ملاقات دکتر در مطب هم وجود ندارد.
  • به حداقل رسیدن خطرات آلودگی.  در این شکل جدید دریافت خدمات پزشکی نیازی به نشستن در اتاق های انتظار و در کنار بیماران دیگری که هر کدام به شکل بالقوه می توانند ناقل یک میکروب یا ویروس باشند وجود ندارد.

مزایای پزشکی از راه دور برای ارائه دهندگان

  • افزایش درآمد . هر متخصص می تواند بیماران بیشتری را در مدت زمان یکسان ویزیت کند .زمانی که بیمه‌گران شروع به تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های پزشکی از راه دور نمایند، ارائه دهندگان این نوع خدمات به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.
  • کاهش هزینه های عملیاتی ویزیت های بر خط و مجازی نیاز به فضای مطب و یا کارکنان دفتری را از بین می برد و زمانی که برای هر بیمار باید صرف شود را نیز کاهش می دهد.
  • انعطاف پذیری بیشتر برای کارکنان. راه حل های سلامت الکترونیک می تواند به شکل قابل توجهی روند بروکراسی و کاغذ بازی های بیمارستانی را کاهش دهد، و برای پزشکان این امکان را میسر سازد تا بر روی درمان متمرکز شوند و بیشتر روتین های عملیاتی مانند صدور صورت حساب و مدیریت گزارش ها و سوابق پزشکی بصورت اتوماتیک انجام شود.
  • بهبود راندمان اداری. بیمارستان ها می توانند به بیمارانی که نیاز به دریافت خدمات درمانی یا تشخیصی بصورت حضوری ندارند، خدمات مراقبتی از راه دور ارائه دهند. به این ترتیب، آنها می توانند از کار زیاد و فرسودگی پرسنل جلوگیری کنند، حجم کاری آنها را بهینه سازی کنند، و بیماران بیشتری را پذیرش کنند.
  • رقابت پذیری بیشتر. مراکز پزشکی که خدمات پزشکی از راه دور ارائه می دهند می توانند به بیماران در زمان های قرنطینه هم خدمات ارائه دهند. این مراکز تحت تاثیر هیچ محدودیتی از جمله بعد مسافت قرار نمی گیرند و همین مساله باعث رقابتی تر شدن آنها می شود.
  • میزان ویزیت های کنسل شده و یا از دست رفته کمتر. ویزیت های آنلاین کمتر تحت تاثیر عدم امکان سفر و یا رفتن به بیمارستان، عدم امکان دریافت مرخصی از محل کار و شرایط محدود کننده دیگر می شوند.

نرم افزار پزشکی از راه دور

انواع محصولات نرم افزار پزشکی از راه دور

در حال حاضر، سه نوع عمده از محصولات نرم افزاری پزشکی از راه دور وجود دارد:

  • نظارت بر بیمار از راه دور .(RPM) این نرم افزار ها با استفاده از یکسری تجهیزات پزشکی (دستگاه فشار خون و ضربان قلب، گلوکز متر، ابزارهای دریافت کالری، و غیره) از داخل منزل وضعیت بیماران را کنترل می کنند. داده های دریافتی از دستگاه های متصل در پلت فرم ثبت می شود. پزشکان می توانند بیماران خود را به صورت آنلاین تحت نظر داشته باشند تا شرایط آنها را کنترل کنند، مانیتور درمانی را انجام دهند، و علائم را برای جلوگیری از مشکلات جدی سلامت تشخیص دهید.
  • ذخیره و ارسال.  این نرم افزار ها گزارش های پزشکی بیماران را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند و به بیماران و پزشکان کمک می کند تا داده های پزشکی را با متخصصان مراقبت های بهداشتی که می توانند تشخیص و مشاوره مناسب ارائه دهند، به اشتراک بگذارند. نرم افزار ذخیره و ارسال به طور گسترده در رادیولوژی، درمان های پوستی، آسيب شناسي، و سایر زمینه های پزشکی که تعداد متخصصان در آنها محدود است استفاده می شود. این پلتفرم‌ها اطلاعات علائم حیاتی و تاریخچه بیمار را در  قالب متن، تصویر، و فایل های ویدئویی ذخیره می کند و از پلتفرم هایی همچون ایمیل، تلفن، چت، و تماس های تصویری برای برقراری ارتباط بین بیماران و پزشکان استفاده می کنند.
  • پزشکی  از راه دور در زمان واقعی. این پلتفرم ها به ارائه تعاملات از راه دور با ارائه دهندگان خدمات سلامت در زمان واقعی می پردازند. بیماران می توانند از طریق تماس تلفنی، اتاق های گفتگوی متنی، و یا ویدئو کنفرانس های آنلاین با پزشک مشورت کنند. بدون در نظر گرفتن تکنولوژی مورد نظر، نرم افزار های پزشکی از راه دور زمان واقعی به پزشک و بیمار این امکان را می دهد تا همانند شرایطی که هر دو در مطب دکتر حضور دارند ارتباط برقرار کنند. سوابق پزشکی بیمار در اپلیکیشن ذخیره می شود و دکتر و بیمار هر دو می توانند به آن دسترسی داشته و در مورد آن صحبت کنند، روند تشخیص و درمان را پیگیری کنند و تغییرات لازم را اعمال کنند.

نرم افزار پزشکی از راه دور که در بالا توضیح دادیم در درجه اول برای ارتباط مجازی بیماران و پزشکان استفاده می شود. با این حال یک نوع راه حل دیگر وجود دارد – نرم افزار پزشکی از راه دور مبتنی بر تسهیلات .چنین سیستم هایی ارائه دهندگان پزشکی را از مراکز مختلف برای تشخیص و درمان دقیق به هم متصل می کنند.

بسیاری از پلتفرم ها عملکرد ترکیبی را ارائه می دهند .یک سیستم واحد می تواند تمام انواع خدمات پزشکی از راه دور را بر اساس هدف محصول ترکیب کند.

ویژگیهای اصلی برنامههای پزشکی از راه دور

پلتفرم‌های Telemedicine به گونه ای طراحی شده اند که می توانند توسط چند کاربر مختلف با میزان دسترسی تعریف شده مورد استفاده قرار بگیرند. معمولا این کاربران شامل بیماران، پزشکان و مدیران می شود.

ثبت نام و ورود به نرم افزار

توسعه دهندگان پلتفرم های سلامت الکترونیک معمولا تلاش دارند تا حد امکان محصولاتی کاربر پسند تولید کنند که کار با آن برای همه کاربران سهل و قابل درک باشد. با این وجود مساله امنیت هم از اهمیت زیادی در طراحی این نوع نرم افزار ها برخوردار است و در کنار کارکرد آسان، مساله امنیت نیز باید در نظر گرفته شود. به این منظور، ثبت نام با یک کلیک با احراز هویت دو مرحله ای مطلوب است .بیماران می توانند یک حساب کاربری از طریق ایمیل، شماره تماس، گوگل، و یا فیسبوک ایجاد کنند. احراز هویت دو مرحله ای معمولاً از طریق ایمیل یا پیامک در دسترس است.

مدیریت پروفایل

کاربران و پزشکان باید اطلاعات شخصی خود و برخی مدارک مورد نیاز برای ارائه خدمات را در برنامه وارد کنند .نمایه کاربر باید تاریخچه قرار ملاقات های کاربر، قرار ملاقات های آتی، لیست پرداخت ها، و سایر فعالیت های داخل پلت فرم را نمایش دهد.

ادغام EMR و EHR

مهمترین اسناد برای یک بیمار پرونده الکترونیک سلامت (EHR) و پرونده پزشکی الکترونیکی (EMR) است. با توجه به الزامات HIPAA، اشخاص ثالث نباید امکان دسترسی به EMR و EHR بیمار داشته باشند. فقط خود شخص و پزشکان می توانند آن را مشاهده کنند .

کنفرانس صوتی و تصویری

ابزارهای ارتباطی از عناصر حیاتی برنامه های پزشکی از راه دور هستند، و کارایی آنها است که در درجه اول راحتی یک برنامه را هم برای بیماران و هم برای پزشکان تعریف می کند. یک پلتفرم خوب باید جلسات صوتی و تصویری HD را در زمان واقعی پخش کند و آنها را در سیستم ضبط و ذخیره کند .برای بهینه سازی بارهای ترافیکی و ذخیره سازی به یک الگوریتم فشرده سازی داده قوی نیاز  است و همچنین ساده سازی اشتراک گذاری داده ها ضروری است. جلسات مشاوره اغلب نیاز به ابزارهای اضافی مانند یادداشت ها، ماشین حساب، راهنمای درمان، و پروتکل ها دارد. به همین دلیل است که فضاهای جلسه ویدیویی باید همه این موارد را به روشی آسان در دسترس قرار دهند.

اتاق چت

چت متنی گزینه ای برای حل مسائل جزئی است که نیازی به جلسات زمان واقعی با پزشک ندارند. یک اتاق چت برای یک پلتفرم پزشکی از راه دور باید به کاربران اجازه دهد عکس‌ها و فایل‌های متنی را ضمیمه کنند و در صورت وجود پیام‌های خوانده نشده جدید، اعلان‌ها را ارسال کنند .از این رو، منطقی است که یک پلتفرم چت آماده را به جای توسعه  آن  از ابتدا بکار بگیریم .برای محصولات سلامت الکترونیک، کافی است از پلتفرم های چت زنده مطابق با HIPAA استفاده شود که   Twilio  برای این منظور گزینه مناسبی است.

برنامه ریزی

پزشکان باید برنامه های خود را مدیریت کنند، در حالی که بیماران برای برنامه ریزی قرار ملاقات با متخصصین نیاز به دیدن نقاط آزاد موجود دارند .در این بخش هم منطقی ات از تقویم های آماده مانند تقویم گوگل ،iCalendar، یا سایر نرم افزار های زمان بندی که کاربران با آنها آشنا هستند استفاده شود. با این وجود بهتر است استانداردهای عملکردی این برنامه ها را با اضافه کردن پیشنهاد زمان های آزاد در صورتی که زمان مورد نظر بیمار قبلا رزور شده باشد بهبود بخشید. در صورت عدم وجود زمان مناسب با متخصص مورد نظر، پلت فرم همچنین باید پزشک واجد شرایط دیگری را پیشنهاد دهد.

نسخه الکترونیکePrescribe

نسخه آنلاین پزشک باید با بیماران و سیستم داروخانه ها به اشتراک گذاشته شود .علاوه بر این، اپلیکیشن‌های سلامت الکترونیک باید اطلاعاتی درباره دارو، قیمت دارو، اطلاعات مربوط به داروخانه های مجاور که داروها در آنها موجود است، و سایر امکانات لازم برای آسان تر کردن کار بیمار را در اختیار آنها قرار دهند. در نهایت، همه نسخه ها باید با الزامات قانونی جاری مطابقت داشته باشند .برای مثال، دسته خاصی از داروها را نمی توان به صورت آنلاین تجویز کرد، و نیاز به مراجعه حضوری بیمار به پزشک دارد.

نظارت از راه دور بیمار

جمع آوری، ذخیره سازی، و گزارش اطلاعات از تجهیزات پوشیدنی‌های پزشکی و برنامه‌های همگام‌سازی شده به پزشکان کمک می‌کند تا بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن را از راه دور نظارت کنند. این امکان به جلوگیری از شرایط اضطراری کمک می کند و مراقبت بهتر از بیمار را تضمین می کند.

پرداختهای آنلاین

پلتفرم‌های Telemedicine باید از درگاه‌های پرداخت متعدد پشتیبانی کنند تا به بیماران امکان دهند مستقیماً در برنامه برای خدمات پزشکی آنلاین پرداخت ها را انجام دهند.

این مجموعه ویژگی را می توان با یک سیستم رتبه بندی و نظرات مشتریان گسترش داد تا به بیماران اجازه دهد تا پزشکان را بر اساس حرفه ای بودن ارزیابی کنند. علاوه بر این، برخی از برنامه‌های پزشکی از راه دور از دستیارهای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به بیماران برای سرعت بخشیدن به زمان‌بندی قرار و ارائه پشتیبانی معمول استفاده می‌کنند.

سخن آخر

صنعت پزشکی از راه دور در حال حاضر در حال رشد قابل توجهی است .مشتریان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به خوبی مزایای آن را در شرایط سخت همه گیری تجربه و  ارزیابی کرده اند و افراد بیشتری به استفاده از خدمات پزشکی از راه دور علاقه مند شده اند. با این اوصاف، شکاف‌های موجود در فناوری و مقررات هنوز هم شرکت‌های جدید در بازار را در معرض خطرات ناشی از راه‌اندازی یک محصول غیر قابل دوام یا با رقابت ضعیف قرار می‌دهد. برای به حداقل رساندن چنین خطراتی، اطمینان حاصل کنید که ارائه‌دهنده توسعه نرم‌افزار شما تجربه عمیقی در طراحی محصولات پزشکی از راه دور دارد و تمام نکات این حوزه را می‌داند.

 

مطالب مرتبط

تفاوت ها و شباهت های Telemedicine, Telehealth و Telecare

وقتی به مراقبت های بهداشتی فکر می کنیم، برای بسیاری از ما تصاویری از ویزیت شدن در مطب و مراکز درمانی  یا انتقال به بخش اورژانس تداعی می شود .فرقی نمی کند دریافت مراقبت پزشکی تنها یک معاینه معمولی و انجام تست های آزمایشگاهی باشد، یا نیاز به[…]

هفت مزیت اصلی استفاده از سیستم های EHR

در سالهای اخیر، صنعت پزشکی فناوری های نوین را برای بهبود مراقبت از بیمار و به حداکثر رساندن کارایی اتخاذ کرده است. یکی از این فناوری‌ها که در سراسر بخش های مراقبت‌های بهداشتی مورد پذیرش گسترده‌ای قرار گرفته است، سیستم‌های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) است.

5 روند نوظهور در پلتفرم های پرونده الکترونیک EHR

پلتفرم های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) از سخت افزار، نرم افزار، شبکه و زیرساخت هایی تشکیل شده است که مدیریت و تبادل اطلاعات سلامت بیمار را تسهیل می کنند. با فرآیند دیجیتالی کردن داده های بیمار و ساده کردن گردش کار، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند به اطلاعات کامل بیمار در زمان واقعی دسترسی داشته باشند.

پرونده الکترونیک سلامت (EHR)

پلتفرم های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) از سخت افزار، نرم افزار، شبکه و زیرساخت هایی تشکیل شده است که مدیریت و تبادل اطلاعات سلامت بیمار را تسهیل می کنند. با فرآیند دیجیتالی کردن داده های بیمار و ساده کردن گردش کار، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند به اطلاعات کامل بیمار در زمان واقعی دسترسی داشته باشند

مزایا و معایب استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه سلامت

در حال حاضر، عموم مردم از اینترنت برای یافتن خدمات و مکان یابی متخصصان مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند .به همین دلیل است که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی  ب ارائه خدمات آنلاین شانس بیشتری برای به دست آوردن ارتباطات و مشتری های جدید نسبت به کسی که از این تکنولوژی استفاده نمی کند، دارد.

Go to Top